Energi & Känsla

Man kan tycka vad man vill om Mr Cesar Milan...Men vissa saker som han säger kan man inte förneka. T.ex. så håller jag fullständigt med honom när han säger att man bör vara Lugn och Bestämd när man hanterar och tränar hundar. Detta tror jag helt klart på! Douglas är nästan läskigt medveten om mina känslor....Han speglar mig så otroligt mkt. Som igår, då var jag jättetrött o på lite små dåligt humör, detta ledde till att Douglas var en riktig liten odåga igår. Han var rastlös o hittade på en massa skit. Typ släppade fram skor o sånt som han höll på med som valp men inte har gjort på hur länge som helst nu. Han var sjövild ute o drog i kopplet som att han hade eld i baken, något som han inte heller gör i vanliga fall...
O så här ser det ut ofta när jag är på dåligt humör, stressad eller irriterad...Igår var jag som sgat riktigt trött men annars brukar det verkligen hjälpa att ta några djupa andetag och inse att hunden bara speglar mina egna känslor. Lugnar jag ner mig o visar tydligt o bestämt vad jag vill brukar han landa o börja lyssna ganska fort.

Tänk på energin nästa gång ni gör något tillsammans med vovven! Ha orden lugn o bestäm/tydlig framför er o som mannen själv säger "glöm inte att andas"!

Något annat som jag tycker att CM har helt rätt i är att man belönar aldrig en hund som är rädd/stressad/nervös/aggressiv. Du belönar bara det betendet du vill ha fram hos hunden. Allt annat ska ignoreras eller avledas.

Det var allt från hundcoachen Bella just nu=D Ska strax dra i väg till Skara o plugga en stund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0